عدالت جنسیتی از منظر اسما بارلاس؛تحلیل چهاربُعدی و نقد روش شناختی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدرسی معارف، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 مدرس مدعو، دکتری تاریخ، پژوهشکده مطالعات اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

این پژوهش با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی، الگوی عدالت جنسیتی اسما بارلاس، از اندیشمندان برجسته فمینیسم اسلامی، را در چهار سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی بررسی می‌کند. بارلاس با بهره‌گیری از روش هرمنوتیک انتقادی، قرآن را متنی ذاتاً برابری‌طلب و ضد مردسالار معرفی کرده و نابرابری‌های جنسیتی را حاصل تفسیرهای مردسالارانه و سنت‌های فقهی متأخر پس از عصر نزول قرآن می‌داند. در سطح فردی، بارلاس بر برابری ذاتی و کرامت انسانی زن و مرد تأکید دارد و معتقد است که تفاوت‌های جنسیتی نباید به تبعیض منجر شود. در بُعد خانوادگی، مفاهیمی چون «قوامیت» را به‌عنوان مسئولیت‌پذیری حمایتی مرد در خانواده تفسیر کرده و «نشوز» را نوعی اختلال در رابطه زناشویی می‌داند، نه نشانه سلطه‌جویی مرد یا نافرمانی زن. در سطح اجتماعی، او نقش فعال زنان را بر پایه آموزه‌های قرآنی مطالبه می‌کند و در عرصه سیاسی نیز مشارکت برابر زنان در فرایندهای تصمیم‌گیری را سازگار با مفاهیم قرآنی می‌بیند. با وجود این، دیدگاه‌های بارلاس اگرچه گامی مهم در جهت ترویج عدالت جنسیتی در جوامع اسلامی به شمار می‌رود، اما از سه منظر روش‌شناختی مورد نقد قرار گرفته است: نخست، احتمال بروز نسبی‌گرایی در تفسیر آیات قرآن؛ دوم، استفاده از چارچوب‌های فمینیستی غربی که ممکن است با بافت فرهنگی ـ دینی جوامع اسلامی ناسازگار باشد؛ و سوم، کم‌توجهی به سنت فقهی که موجب کاهش مقبولیت این دیدگاه‌ها در میان عالمان دینی شده است. در نهایت، پژوهش نتیجه می‌گیرد که پذیرش گسترده‌تر الگوی بارلاس نیازمند تعامل نقادانه با میراث فقهی و توجه دقیق به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی است تا عدالت جنسیتی بتواند به شکلی پایدار و مقبول تحقق یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Gender Justice from the Perspective of Asma Barlas: A Four-Dimensional Analysis and a Methodological Critique

نویسندگان [English]

  • tahereh enferadi saecheshmeh 1
  • vahideh fakhar noghani 2
  • Seyed Hossein Seyed Mousavi, 2
  • Ali Baghdar Delgosh 3
1 PhD student in Education, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Visiting Lecturer, PhD in History, Institute of Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

This study, with an analytical-critical approach, examines the gender justice model of Asma Barlas, one of the prominent thinkers of Islamic feminism, at four levels: individual, family, social, and political. Using the critical hermeneutic method, Barlas introduces the Quran as an inherently egalitarian and anti-patriarchal text and considers gender inequalities to be the result of patriarchal interpretations and later jurisprudential traditions after the era of the revelation of the Quran. At the individual level, Barlas emphasizes the inherent equality and human dignity of men and women and believes that gender differences should not lead to discrimination. In the family dimension, she interprets concepts such as “governing” as the male’s supportive responsibility in the family and considers “disorder” as a type of disturbance in the marital relationship, not a sign of male dominance or female disobedience. At the social level, she demands an active role for women based on Quranic teachings, and in the political arena, she sees women’s equal participation in decision-making processes as consistent with Quranic concepts. However, Barlas’s views, although considered an important step towards promoting gender justice in Islamic societies, have been criticized from three methodological perspectives: first, the possibility of relativism in interpreting Quranic verses; second, the use of Western feminist frameworks that may be incompatible with the cultural-religious context of Islamic societies; and third, the lack of attention to jurisprudential tradition that has reduced the acceptability of these views among religious scholars. Finally, the study concludes that wider acceptance of Barlas’s model requires critical engagement with the jurisprudential heritage and careful attention to the cultural and social contexts of Islamic societies so that gender justice can be realized in a sustainable and acceptable manner.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender justice
  • Asma Barlas
  • Quranic hermeneutics
  • Islamic feminism
  • methodological critique