Analyzing and critiquing Shahrour's view of the miracle and challenge of Qur'an

Document Type : Original Article

Authors

Assistant Professor of the University of Hazrat Maʼsumeh

Abstract

There are many theories about the quality of the miracle of the Qur'an and related issues since its revelation. Muhammad Shahrour, with a modern definition of miracle and, of course, a reversion to the achievements of his predecessors, has limited it to a portion of the verses of the Qur'an based on theory of Non-synonymy. Shahrour who concentrated his studies in the modern world, by dividing Moshif into Qur'an and books, concluded that the same book can be brought, so God warned the people, even the Prophet, against doing so. He distinguishes between the mission and prophecy, as well as the difference between the Qur'an and the book, so believes that the verses related to the mission and the prophecies concerning the miracle are not the same and miraculous feature should not be attributed to all the verses revealed to the Prophet. Unlike its predecessors, he considers miracle funds in certain dimensions that require careful analysis. He has also emphasized about challenged cases more on rhetorical and literary construction than on content. This article attempts to critic his view, in a descriptive-analytical approach, while interpreting his thought in four categories, analyzing the contradictions and drawbacks to his perspective.

Keywords


  1. ابن­جنی، عثمان، (۲۰۰۸)، الخصائص، تحقیق عبدالحمید هنداوی،­ بیروت: دارالکتب العلمیة.
  2. ابن­عربی، محیی­الدین­محمد­بن­علی، (1329)، الفتوحات المکیة، بیروت: دارصادر.
  3. ابن­کثیر، اسماعیل­بن­عمر، (۱۴۱۹)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق محمدحسن شمس­الدین، بیروت: دارالکتاب العلمیة.
  4. ابن­هشام، عبدالملک، (بی­تا)، السیرة النبویة، تحقیق: مصطفى السقا و ابراهیم الأبیارى و عبدالحفیظ شلبى، بیروت: دار المعرفة.
  5. ابوزید، نصرحامد، (۱۹۹۵)، فلسفة التأویل، بیروت: دارالتنویر.
  6. ــــــــــــــــــــــ، (1983)، النص، السلطة، الحقیقة، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
  7. احمدالغزاوی، ایمان، (2016)، «الحداثیون العرب و موقفهم من القرآن ظاهرة الوحی أنموذجا ـ دراسة نقدیة»، دراسات: علوم الشریعة و القانون، المجلد 43، العدد 1.
  8. باقلانی، ابوبکرمحمد­بن­طبیب، (۱۴۲۱)، اعجاز القرآن، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  9. بخاری، محمد­بن­اسماعیل، (1410)، صحیح البخاری‏، قاهره: وزارة الاوقاف.
  10. بلعمری، اکرم، (1437)، «القراءة المعاصرة للسنة النبویة محمد شحرور أنموذجا»، جامعة الوادی، معهد العلوم الإسلامیة، الشهاب، العدد 2.
  11. ترکی، عبدالرحمان، (2014)، تفسیر الحداثیین للقرآن الکریم(دراسة تحلیلیة نقدیة فی تفاسیر الحداثیین المعاصرین)، دراسات(الجزایر)، العدد 31.
  12. التل، عادل، (۱۴۱۵)، النزعة المادیة فی العالم الإسلامی، بی­جا: دار البینة.
  13. التوبة، غازی، (1434)، رؤی و آراء معاصرة، دراسة و تقویم، ریاض: مجلة البیان.
  14. ثعلبی، احمد­بن-محمد، (۱۴۲۲)، الکشف و البیان معروف به تفسیر ثعلبی، تحقیق ابی محمدبن­عاشور، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  15. جرجانی، علی­بن­محمد، (۱۳۷۰)، ­التعریفات، تهران: ناصر خسرو.
  16. جصاص، احمد­بن­علی، ‌(۱۴۰۵)، احکام القرآن، تحقیق محمدصادق قمحاوی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  17. حلی، مطهر­بن­یوسف، (۱۴۰۷)،کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد،قم:مؤسسه النشر الاسلامی.
  18. خطابی­، احمدبن­محمد، (بی­تا)، بیان اعجاز القرآن،‌ ضمن ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن، تحقیق: محمد خلف الله و محمد زغلول سلام، قاهره: دارالمعارف.
  19. دبدیبی، عبدالحلیم، (بی­تا)، جنایة القراءة الحدّاثیة علی السنة النبویة، بی­جا.
  20. رافعی، مصطفی­صادق، (۱۴۲۱)، اعجاز القرآن و البلاغة النبویة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  21. رجبی، محمود و دیگران، (1387)، روش­شناسی تفسیر قرآن، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
  22. رجبی، مهدی؛ سائلی کردده­ده، (۱۳۹۵)، «بررسی نظریه هرمونتیکی محمد شحرور»، دوفصلنامه علمی­پژوهشی مطالعات اندیشه معاصر مسلمین، سال دوم، شماره چهارم، صص۱۱۱-۱۳۰.
  23. رمانی،­ علی­بن­عیسی، (بی­تا)، النکت فی اعجاز القرآن، ضمن ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن، تحقیق: محمدخلف­الله و محمد­زغلول­سلام، قاهره: دارالمعارف.
  24. روحی­دهکردی، احسان؛ تجری، محمدعلی، (۱۳۹۴)، «اصطلاح‌شناسی مبانی تفسیر»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های قرآنی، سال ۲۰ام، ش۴: ص۹۴-۱۱۷.
  25. زرکشی، محمدبن­عبدالله،(۱۴۱۰)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دار المعرفة.
  26. زمخشری، محمودبن­عمر(۱۴۰۷)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، تحقیق: مصطفی حسین احمد، بیروت: دار الکتاب العربی.‏
  27. سروش، عبدالکریم، (۱۳۷۰)، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران: صراط.
  28. سمرین، یوسف، (1439)، بؤس التلفیق؛ نقد الأسس التی قام علیها طرح محمد شُحرور، ریاض: مرکز دلائل.
  29. سید­بن­قطب، (۱۴۱۵)، التصویر الفنی فی القرآن، بیروت: دارالشروق.
  30. سیوطی، عبدالرحمان­بن­ابی­بکر(­­بی­تا)، معترک الأقران فی إعجاز القرآن، بی­جا: دارالفکر العربی.
  31. ـــــــــــــــــــــــــــــ، (بی­تا)، المزهر فی علوم اللغة و أنواعها، تحقیق محمداحمدجادالمولی،­ علی­محمدبجاوی و محمدابوالفضل­ابراهیم، بیروت: دارالفکر.
  32. شحرور، محمد، (2015)، أم الکتاب و تفصیلها؛ قراءة معاصرة للحاکمیة الإنسانیة: تهافت الفقهاء و المعصومین، بیروت: دار الساقی.
  33. ــــــــــــــــ، (2014)، الدین و السلطة؛ قراءة معاصرة للحاکمیة، بیروت: دار الساقی.
  34. ــــــــــــــــ، (2012)، السنة الرسولیة و السنة النبویة، بیروت: دار الساقی.
  35. ــــــــــــــــ، (۱۹۹۰)، الکتاب و القرآن: قراءة معاصره، دمشق: ‌الأهالی.
  36. ـــــــــــــــــ، (2000)، نحو أصول جدیدة للفقه الإسلامی، دمشق: الأهالی.
  37. صنعانی، عبدالرزاق­بن­همام، (۱۴۱۱)، تفسیر القرآن العظیم،‌ بیروت: دارالمعرفة.
  38. طباطبائی، محمدحسین، (۱۳۹۰)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: موسسه الأعلمی.
  39. طبرسی، فضل­بن­حسن، (۱۳۷۲)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو.
  40. طبری، محمدبن­جریر، (۱۴۱۲)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت: دارالمعرفة.
  41. طوسی­­، محمدبن­حسن، (بی­تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، تصحیح احمد حبیب عاملی، بیروت: دار احیاء‌التراث العربی.
  42. عبدالرحمن­بنت­الشاطی، عایشه، (۱۴۰۴)، الاعجاز البیانی للقرآن، قاهره: دار المعارف.
  43. عسقلانی، أحمدبن­علی­بن­حجر، (1415)، الاصابة فى تمییز الصحابة، تحقیق: عادل­أحمد عبدالموجود، علی­محمد معوض، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  44. علی، جواد، (۱۴۲۲)، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، بی­جا: دارالساقی.
  45. عیسی عبدالله، الحارث فخری، (1434)، الحداثة و موقفها من السنة، قاهره: دار السلام.
  46. فاضل لنکرانی، محمد، (۱۳۹۶)، مدخل التفسیر، تهران: مطبعة الحیدری.
  47. قرطبى محمدبن­احمد، (1364)، الجامع لأحکام القرآن‏، تهران: ناصر خسرو.
  48. کبیسی، عبادة­بن­أیوب، (1429)، القراءة الجدیدة للقرآن الکریم بین المنهج الصحیح و الإنحراف المسیء، مجلّة الشریعة و الدراسات الإسلامیة، العدد 11.
  49. ماوردی، علی­بن­محمد، (بی­تا)، النکت والعیون، تحقیق سید­بن­عبدالمقصود­بن­عبدالرحیم، بیروت: دار الکتاب العلمیة.
  50. مصباح یزدی، محمدتقی، (۱۳۸۰)، قرآن­شناسی، قم: مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره).
  51. مهدوی­راد، محمدعلی، (۱۳۹۶)، «اعجاز»، ضمن علوم قرآنی، با ویراستاری مجید معارف، تهران: سمت.
  52. نسائی، احمدبن­علی، (1411)، السنن، تحقیق: عبدالغفارسلیمان بندارى، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  53. نوح، علی، (1994)، إضاءات: الکتاب و القرآن(مؤلفه: محمد شحرور ـ قراءة علمیة ـ عصریة أم ماضویة)، الفکر العربی، العدد 78.