نهضت اصلاح‌گری در آراء مفسرین معاصر اباضی مذهب با تاکید بر آراء احمد خلیلی در جواهر التفسیر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری الهیات، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران

2 استادیار گروه معارف، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران

چکیده

عنوان «اصلاح‌طلبی» (الاصلاح، الاصلاحیة، التجدید) پدیدۀ شناخته شده­ای در فضای فکری دینی و اجتماعی جوامع اسلامی معاصر بوده و تحقیقات گسترده­ای در این خصوص صورت گرفته است. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی رویکرد اصلاح­گرایانۀ علما و مفسران اصلاح­ طلب اباضی، فرقه­ای منشعب شده از پیکرۀ خوارج که تاکنون به حیات سیاسی و عقیدتی خود ادامه داده است، با تکیه بر آراء تفسیری «احمد بن حمد الخلیلی» در جواهر التفسیر انوار من بیان التنزیل می­پردازد. خلیلی در مقام مفسری اصلاح طلب، به دعوت به اصلاح­گری درتفسیر و بازگشت به قرآن، شهره است. او اصلاح طلبی دینی را به سبب تناسب آن با نسل­های مختلفِ امت اسلام، نیاز مبرم می­داند و تأکید می­کند، متغیرهای دین به شرط وجود ابزار اجتهاد در عرصۀ اصلاح­طلبی و تجدید قرار می­گیرد. او معتقد است، احکام ثابت دین نیازمند اصلاح نیست و در تفسیر خود به ارائۀ فهم و خوانش جدید قرآن متناسب با دوران معاصر و ارائۀ ابعاد جدید هدایتگری قرآن تمایل دارد. ازاین رو، در جواهر التفسیر با ارائۀ آراء اصلاح گرایانۀ خود با استفاده از داده­های علم روز و دعوت امت به تأمل در سنن الهی در عالم هستی و توجه به سایر مؤلفه­های مؤثر در فهم قرآن، به اصلاح زندگی واقعی امت اسلام اهتمام ورزیده است. در پژوهش حاضر با تمرکز بر بررسی تفکر اصلاح­طلبی دینی و سیاسی مفسران اباضیه و احمد خلیلی، از روش شناسی تحلیل آراء و گزاره­های تفسیری خلیلی درجواهرالتفسیر و روش­شناسی استقرایی برخی از آثار وی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The reformation movement in the opinions of contemporary commentators of Abadi religion with emphasis on Ahmad Khalili's opinions in Javaher al-Tafsir

نویسندگان [English]

  • Batool Bagheri 1
  • Hosain khoshdel Mofrad 2
  • Mohammad Nashi 2
1 PhD student of theology, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Education, Kashan Branch, Islamic Azad University, Kashan, Iran
چکیده [English]

"Reformation" (al-Islah, al-Islahahiya, Tajidid) is a well-known phenomenon in the religious and social intellectual atmosphere of contemporary Islamic societies, and extensive research has been conducted in this regard. In the same direction, the present research examines the reformist approach of Abadhi reformist scholars and commentators, a sect branched off from the Khawarij body that has continued its political and ideological life until now, relying on the exegetical opinions of "Ahmed bin Hamad al-Khalili" in Jawaharlal Tafsir. Anwar Man explains the download. Khalili is famous as a reformist exegete, calling for reform in interpretation and returning to the Qur'an. He considers religious reformism as an urgent need due to its compatibility with different generations of the Islamic Ummah and emphasizes that the variables of religion are placed in the field of reformism and renewal under the condition of the existence of ijtihad tools. He believes that the fixed rules of religion do not need to be reformed, and in his commentary, he tends to present a new understanding and reading of the Qur'an in accordance with the contemporary era and present new aspects of the guidance of the Qur'an. Therefore, in Javaher al-Tafseer, he has tried to reform the real life of the Muslim Ummah by presenting his reformist opinions using the data of modern science and calling the Ummah to reflect on the divine traditions in the universe and paying attention to other effective components in understanding the Qur'an. . In the current research, focusing on the religious and political reformist thinking of the commentators Abadiah and Ahmad Khalili, the methodology of analyzing opinions and interpretive propositions of Khalili in Javaher al-Tafsir and the inductive methodology of some of his works have been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abadieh
  • Khalili
  • Javaher al-Tafsir
  • religious and social reformism