تحلیل گفتمانی روایت فیض‌محمد کاتب از چرایی و چگونگی نسل‌زدایی هزاره‌ها توسط عبدالرحمن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران

2 استاد همکار جامعةالمصطفی العالمیه

3 دانشجوی دکتری رشته اندیشه معاصر مسلمین نمایندگی تهران و البرز جامعة المصطفی العالمیة

چکیده

 تکفیر، نوعی «غیریت‌سازی» و «تصویرسازی» به شدت منفی و مخدوش و یک «راهبرد» است که به قصد «حذف» و نابودی خصم یا حداقل به «حاشیه‌راندن» او صورت می‌گیرد. جامعه شیعه و هزاره‌ قربانی «تکفیر» و تصویرسازی‌های منفی گفتمان ناسیونالیسم قومی در دوران عبدالرحمن و پس از آن است. پرسش از اتخاذ سیاست "نسل‌زدایی" و "پاکسازی قومی" هزاره‌ از سوی عبدالرحمن» به این پژوهش منتهی شده است و تلاش شده با استفاده از «نظریه گفتمان لاکلائو و موفه» به عنوان چهارچوب نظری و روش تحلیل به این پرسش پاسخ گفته شود. نتیجه به دست آمده این‌ است که تشدید مخاصمات قومی در دوران عبدالرحمن، نتیجه نوعی «خاص‌گرایی قومی و مذهبی» بود که به منظور تثبیت سلطه یک گروه قومی خاص، قوم افغان/ پشتون، اعمال می‌گردید. بر مبنای خاص‌گرایی قومی، تلاش شد، انسان هزاره به عنوان «دیگری ویرانگر» و «خصم خطرآفرین  و اهریمنی» از یکسو و موجود «فرودست»، «حقیر» و «بیرون از مرزهای انسانیت» از سوی دیگر، بازنمایی و شناسانده شود. چنانکه براساس خاص‌گرایی مذهبی، توانست انسان هزاره را به عنوان «کافر»، «گمراه» و «باغی» در ذهنیت سایر اقوام و قبایل افغانستان قالب کند. نتیجه حاصل از این خاص‌گرایی، از یکسو، نوعی «خودبرتربینی قومی»، از سوی دیگر «خودبرحق‌پنداری» مطلق مذهبی بود که منتهی به «نسل‌زدایی» و «پاکسازی قومی» هزاره‌ گردید. هدف، توزیع سرزمین‌های غصب شدۀ هزاره برای «ناقلین افغان» و فراهم کردن زمینه برای سلطه مطلقه سیاسی و در نهایت تحمیل هویت قومی افغان/ پشتون بر افغانستان و «یکسان‌سازی اجباری» بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Discourse analysis of Fayez Mohammad Kateb's narrative about why and how to degenerate the Hazaras by Abdul Rahman

نویسندگان [English]

  • golamreza gamshidihaha 1
  • Mohammad Javad mohseni 2
  • yosof arifi 3
1 Professor of Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Associate Professor of Al-Mustafa Al-Alamiya Society
3 PhD student in the field of contemporary Muslim thought, representative of Tehran and Alborz, Al-Mustafa Al-Alamiya University
چکیده [English]

Excommunication is an extremely negative and distorted form of "otherization" and "imagery" and a "strategy" that is intended to "remove" and destroy the enemy or at least to "marginalize" him. The Shiite and Hazara community is a victim of "Takfir" and the negative depictions of the discourse of ethnic nationalism during the era of Abd al-Rahman and after. The question of "adopting the policy of "genocide" and "ethnic cleansing" of Hazara by Abdul Rahman" has led to this research, and an attempt has been made to answer this question by using the "discourse theory of Laclau and Mouffe" as a theoretical framework and method of analysis. . The result obtained is that the intensification of ethnic conflicts during the era of Abd al-Rahman was the result of a kind of "ethnic and religious particularism" that was applied in order to establish the dominance of a specific ethnic group, the Afghan/Pashtun people. Based on ethnic particularism, an attempt was made to represent and identify the millennial as a "destructive other" and a "dangerous and demonic enemy" on the one hand, and as "inferior", "despicable" and "beyond the limits of humanity" on the other hand. As based on religious particularism, he was able to mold the Hazara people as "disbelievers", "lost" and "rebels" in the mentality of other ethnic groups and tribes of Afghanistan. The result of this particularism was, on the one hand, a kind of "ethnocentrism" or "ethnic self-aggrandizement", and on the other hand, absolute religious self-righteousness, which led to the "ethnic cleansing" and "ethnic cleansing" of the millennium. The purpose of adopting the policy of "genocide" and "ethnic cleansing" was to distribute Hazara lands to "Afghan carriers" and to provide the basis for statistical majority, absolute political domination and finally to impose Afghan/Pashtun ethnic identity on Afghanistan and "forced assimilation".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genocide
  • discourse of ethnic nationalism
  • ethnic cleansing
  • particularism
  • ideology