کنکاشی بر مفهوم نومعتزله هندی و مصری با تکیه بر آرای گلدزیهر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب

2 استاد دانشگاه ادیان و مذاهب

3 عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

4 استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

اگرچه نومعتزله با خوانشی که از اسلام دارد، پیامدهای مهمی را در پی داشته است، اما در چیستی و تبار آن ابهام و التباس وجود دارد. برخی متفکران از نومعتزله متقدم و متاخر سخن گفته­اند. نومعتزلۀ متقدم را به سردمداری سید جمال و عبده و نومعتزله متاخر را عموماً به افراد چند دهه اخیر مصری اختصاص داده­اند؛ در حالی که نوعاً از جریان نومعتزله هندی غفلت ورزیده و موطن اصلی جریان اعتزال نو را مصر معرفی می­کنند. به همین جهت مسئله اصلی، تبیین ابعاد مفهومی و عینی نومعتزله هندی و مصری متقدم و رابطه هر یک با دیگری است. این نوشتار از طریق مراجعه به منابع کتابخانه­ای با روش تبیینی و تحلیلی به آثار گلدزیهر یعنی اولین نفری که عنوان نومعتزله را بکار برده و به جریان­شناسی این دو طیف پرداخته مراجعه می‌کند. وی، معاصر دو جریان مصری و هندی بوده، آثار و منابع علمی آنان را مورد مطالعه قرار داده و جلساتی را نیز با سید جمال داشته است. نامبرده معتقد است، اگرچه میان این دوجریان، قرابت هایی وجود دارد، اما نمی‌توان آن دو را کنار یکدیگر قرار داد. به همین منظور، نسبت به نومعتزلی بودن مصریان دیدگاهی انکاری اتخاذ کرد و بیشتر تمایل دارد تا آنان را جریانی نزدیک به وهابیت توصیف کند؛ اگرچه شواهدی نیز بر خلاف این توصیف ارائه می‌کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، فرق‌گذاری میان جریان هندی و مصری امر صحیحی است، اما با توجه به گسست عمیق جریان هندی با معتزله قدیم، نامیدن این جریان با عنوان نومعتزله قابل خدشه است. چنانچه این جریان نومعتزله نامیده شود، با توجه به قرابتی که با اندیشه های نومعتزله چند دهه اخیر مانند ابوزید دارند، می‌توان از آنان با عنوان تبار این افراد یاد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Digging into the concept of Indian and Egyptian New-Mu'tazila based on Goldziher's Popinions

نویسندگان [English]

  • mohammadhasan beheshti 1
  • mahdi farmanian 2
  • mostafa soltani 3
  • Hadi beygi malekabad 4
1 Doctoral student of Theological Religions University of Religions and Religions
2 Professor University of Religions and Denominations
3 Associate professor University of Religions and Denominations
4 Assistant professor Islamic Azad University, Science and Research Branch
چکیده [English]

Although the understanding of New-Mu'tazila from Islam has had important consequences, there is ambiguity and confusion in its essence and origin. Some thinkers have spoken about early and late New-Mu'tazila. They consider the early New-Mu'tazila led by Seyyed Jamal and Abdeh and the late New-Mu'tazila generally to the Egyptians of the last few decades.; While they usually neglect the India  Neo-Mu'tazila movement and introduce Egypt as the main home of the Neo-E'tezal movement. For this reason, the main issue is to explain the conceptual and objective dimensions of the early Indian and Egyptian Neo-Mu'tazila and the relationship of each one with the other. This article refers to the works of Goldziher, i.e. the first person who used the title of Neo-Mu'tazila and discussed the flowology of these two spectrums, by referring to library sources with an explanatory and analytical method. He was a contemporary of two Egyptian and Indian currents, studied their works and scientific sources and had meetings with Seyyed Jamal. He believes that although there are affinities between these two streams, they cannot be placed next to each other. For this reason, he adopted a negative view of Egyptians being neo-Mu'tazilis and is more inclined to describe them as a movement close to Wahhabism. Although it also provides evidence against this description. Evaluations show that it is correct to distinguish between the Indian and Egyptian currents, but considering the deep break between the Indian current and the old Mu'tazila, calling this current as Neo-Mu'tazila is questionable. If we consider this movement to be Neo-Mu'tazila, considering the affinity they have with Nomu'tazil's thoughts of recent decades such as Abu Zayd, we can refer to them as the background of these people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New-Mu'tazila
  • Goldziher
  • Ruhol Islam
  • Seyed Amir Ali
  • Mohammad Abdo