بررسی تطبیقی مبنای شکل‌گیری زندگی اجتماعی در المیزان و فی ظلال مبتنی بر"نظریه استخدام"

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اندیشه معاصر مسلمین، جامعة المصطفی نمایندگی تهران و البرز

2 استادیار موسسه امام خمینی، قم، ایران

چکیده

این تحقیق به هدف شناسایی و تبیین مبنای شکل­گیری زندگی اجتماعی المیزان و فی­ظلال از روش تطبیقی و تحلیل محتوایی و تحلیل منطقی بهره گرفته است و با استفاده از اطلاعات اسنادی و کتابخانه­ای به این پرسش که آیا انسان پس از سنجش مصلحت زندگی اجتماعی را برگزیده یا ساختار وجودی اش او را به این زندگی سوق داده است؟ پاسخ داده است. المیزان این بحث را در دو سطح مطرح می­کند؛ اصل اجتماعی بودن زندگی انسان و استخدام‌گری و ناهمنوایی انسان در زندگی اجتماعی. این دو مسئله در واقع دو منشأ و مبنا برای شکل گیری زندگی اجتماعی در نگاه المیزان شمرده شده است که در طول هم قراردارند؛ البته نگاه فی­ظلال در این باره متفاوت­تر است؛ زیرا این مسئله را پیوند داده است به امر خانواده و فطرت و سرمنشأی زندگی اجتماعی را آن دو قلمداد کرده است. در تکافل خانوادگی، فی­ظلال بر این نظر است که خانواده همان خشت اول بنای اجتماعی است. خانواده خود بر پایۀ خواسته­های ثابت در فطرت انسان و بر عاطفه، دوستی، رحمت، مقتضیات مصالح و مشکلات ایستاده است. المیزان به سه نوع انسان؛ وحشی بالطبع، تعدیل در توحش طبیعی؛ تا حدودی نوعی از استخدام متقابل و کسانی که برای تأمین کمالات عقلی و اغراض فطری خود به زندگی اجتماعی روی می‌آورند، اشاره کرده است و فی­ظلال، خانواده را یکی از عناصر مهم و اولیه گروه اجتماعی می­داند و تعهد، اعتدال، وحدت، مشورت، همنوایی و همکاری از جمله صفاتی اند که فی­ظلال برای خانواده بیان کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the basis of the formation of social life in Al-Mizan and Fei-Zalal based on "Employment Theory"

نویسندگان [English]

  • Bahruddin shahabuddin Halimi 1
  • Qasim Ebrahimipour 2
  • sadeq golestani 2
1 hD student of contemporary Muslim thought, Al-Mustafa University, representative of Tehran and Alborz
2 Assistant Professor of Imam Khomeini Institute of Qom
چکیده [English]

In order to identify and explain the basis of the social life of al-Mizan and Faizal, this research has used the comparative method, content analysis, and logical analysis, and by using documentary and library information, to answer the question of whether a person after weighing the expediency of social life has chosen the social life or the structure Has his existence led him to this life?, he answered. Al-Mizan discusses this on two levels; The principle of sociality of life and human employment and heterogeneity in social life. These two issues are actually two sources and bases for the formation of social life in Al-Mizan's view, which are located at the same length. The view of the shadows is more different in this regard. Because he has linked this issue to family and nature and considered them as the main source of social life. In family takaful, Faizalal of the opinion that the family is the first brick of the social building. The family itself is based on fixed foundations in human nature and on affection, friendship, mercy, requirements and building materials. Al-Mizan to three types of people; natural savagery, moderation in natural savagery; To some extent, he has mentioned a type of mutual employment and those who turn to social life to ensure their intellectual perfection and innate purposes, and he considers the family as one of the important and primary elements of the social group and commitment, moderation, unity, consultation, harmony. and cooperation are .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hiring
  • Family
  • social life
  • nature and nature
  • al-Mizan
  • Faizala