کار بست تکنولوژی مدرن (غربی) از منظر آیت الله شهید محمد باقر صدر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضوهیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شاهد

2 دانشجوی دکترای اندیشه معاصر مسلمین، مجتمع علوم انسانی، وابسته به جامعه المصطفی العالمیه قم

چکیده

علم وفناوری مدرن (غربی) صورت ومحتوای تمدن غرب را قوام بخشیده‌است تاجاییکه آن‌را وجه ممیزه‌ با سایر تمدن‌ها وتنها راهِ رسیدن به‌ توسعه وصنعتی شدن دیگران معرفی می‌کنند. دانش وفناوری جدید، دارای«ماهیت»، «صورت» و«آثار»اجتماعی است که درکنار گره‌گشایی، مسأله‌های لاینحلی را درسطح خرد وکلان جامعه‌ی بشری پدید آورده است. نه تنها منتقدان فناوری مدرن، بلکه حامیان آن نیز درممالک ونحله‌های فکری، خواهان بازنگری واصلاح آن شده­اند. آیت الله سید محمد باقر صدر، ازمعدود نوابغ فکری مسلمان درقرن بیست‌ام است که دراوج اقتدار مکتب‌های مادی‌گرایی، شالوده‌های فکری تمدن غربی را شناسایی ومورد نقد علمی قرار داده‌است. با توجه به‌ تعریف مارتین هایدگر ازفناوری مدرن که ماهیت آن را ‌غیر ازمصداقش میداند وتعریف فلسفی-اجتماعی فناوری، بارویکرد به‌دو فلسفه مهندسی وعلوم انسانی وروش تحلیل‌تطبیقی، این جستار به‌دنبال پاسخ به‌این پرسش است که آرای صدر، درمواجهه با فناوری مدرن چگونه قابل تبیین است؟ وجه تمایز وی با دیگر متفکران چیست؟ کارهای انجام شده توسط دیگرمنتقدین فناوری مدرن به‌صورت ترافعی، مقطعی وجزئی نگر می باشد که لازم، ولی کافی نیست. لکن نگاه‌ صدر تدافعی، تداومی وجهانی است. مسأله وی جواز وعدم جواز نیست، بلکه جهان‌نگری‌هایی است که فناوری را جهت داده وبه اسارت‌گرفته وآن نظام اجتماعی است. به‌دنبال نظام اجتماعی مطلوبی است که آن را درنظام اجتماعی دینی درقامت فقهِ مطابق با مقتضای زمان می‌بیند. صدر به‌داشته های خود می‌اندیشد نه ‌داشته‌های دیگران.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The work of modern (western) technology from the perspective of Ayatollah Shahid Mohammad Baqir Sadr

نویسندگان [English]

  • davud raimi sujasi 1
  • mohammad sadeq mahdavi 2
1 assistant professor and member of the academic board of the Department of Sociology of Shahid University
2 Ph.D. student of contemporary Muslim thought, Humanities Complex (Al-Mustafa Society)
چکیده [English]

Modern (Western) science and technology has consolidated the form and content of Western civilization to the extent that it is presented as a distinctive feature with other civilizations and the only way to achieve the development and industrialization of others. New knowledge and technology have social "essence", "face" and "effects" which, in addition to globalization, have created insoluble problems at the micro and macro level of human society. Not only the critics of modern technology, but also its supporters in countries and schools of thought, have wanted to review, criticize and modify it. Ayatollah Seyyed Mohammad Baqir Sadr is one of the few Muslim intellectual geniuses in the 20th century who identified and scientifically criticized the intellectual foundations of Western civilization at the height of the authority of materialism schools. According to Martin Heidegger's definition of Western modern technology, which he considers its nature to be different from its examples, and the social-philosophical definition of technology, with an approach to the two philosophies of engineering and humanities and the method of comparative analysis, this essay seeks to answer the question that opinions How can Sadr be explained in the face of modern technology? What is the difference between him and other thinkers? The works done by other critics of modern technology are cumulative, cross-sectional and detailed, which is necessary, but not sufficient. But Sadr's view is defensive, continuous and global. The main issue is not permissibility or nonpermissibility, but the worldviews that direct and enslave technology, and that is the social system. Sadr sees the ideal social system as a religion, which he sees in the religious social system and the level of jurisprudence in accordance with the requirements of the time. First, they think about their possessions, not the possessions of others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • technology
  • philosophy of engineering
  • philosophy of humanities
  • Mohammad Abdo
  • Mohammad Baqer Sadr
  • ideal social system