سکولاریسم در اندیشهٔ اجتماعی فتح الله گولن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران رشته دانش اجتماعی مسلمین

2 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش می‌کوشد، پیوند اسلام و مدرنیته را در اندیشهُ گولن ذیل سه حوزۀ سیاست، اقتصاد و آموزش دنبال کند و با بررسی مبانی فکری گولن دریابد که آیا این پیوند با حفظ ماهیت اسلام اصیل صورت می‌گیرد یا حاصل آن اسلامی سکولار خواهد بود؟ مقالۀ حاضر با روش اکتشافی- توصیفی به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است: اسلام و مدرنیته در اندیشۀ فتح الله گولن چگونه پیوند می‌خورند؟ مهم‌ترین نتایج حاصل از بررسی اندیشۀ او و مبانی فکری فتح الله گولن را می‌توان این گونه برشمرد: او با مخالفت با اسلام سیاسی و تطبیق مفهوم شورای اسلامی با دموکراسی غربی بدون توجه به ریشه‌های فکری این دو، راه را برای تشکیل دولت سکولار هموار می‌سازد و با افزودن احکام اسلامی خمس و زکات و انفاق به سرمایه‌داری می‌خواهد وجهی اسلامی به اقتصاد سرمایه‌داری بدهد. در نقد اندیشۀ او می‌توان بر این نکات تاکید کرد: وی به دلیل نپذیرفتن تاسیس دولت اسلامی، قواعد اقتصادی اسلام را تنها در حد گزاره‌های اخلاقی معطوف به عدالت توزیعی باقی می‌گذارد؛ بنابراین، پیوندی ناقص و ناموزون از اقتصاد و مذهب را به نمایش می‌گذارد. در موضوع آموزش نیز مجددا به دلیل خلاء دولت اسلامی، با وجود تایید اتحاد علم و دین در اندیشۀ او و توصیه به تولید علم دینی، سیستم آموزشی به خاطر وابستگی به قدرت دولت سکولار، قادر به تولید محتوای آموزشی بومی‌شده با هویت اسلامی نخواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Secularism in social thought of Fethullah Gullen

نویسندگان [English]

  • Elham Sadat moghadasi 1
  • Mahdi Hoseinzade Yazdi 2
1 Student of social sciences faculty of Tehran university
2 Assosiate professor of social sciences faculty of Tehran university
چکیده [English]

The discourse of good governance has been raised by international organizations and institutions and some Western thinkers and theorists since several decades ago. According to the initial design of this topic in the West and based on the previous ideas of thinkers such as: Seyyed Javad Tabatabai based on the decline and decay of philosophy and political thought in Iran after Ibn Sina and Seyyed Ahmad Tabatabai indicating the conflict between international documents and Islamic concepts, this theory has been published, Considering the decline and conflict of philosophy and political thought in Iran, in order to study and research in the field of good governance, Iranian and Islamic sources should be looked at with suspicion and the issue should be addressed by referring to the published western literature. In this research, with the aim of validating the mentioned theories by taking library records and using the descriptive and analytical method, referring to the opinions of the founders of philosophy and political thought in post-Islamic Iran, Farabi and the position of Supreme Leader (Madazleh) in the position of the leader of the revolution. Islamic Iran, we are looking for an answer to this question that Considering the western elements and features, has there been a discussion about good governance in the opinion of Farabi and the Supreme Leader? With the conducted studies, we came to the proposition that the two-dimensional epistemological, ontological and anthropological foundations of philosophy and political thought in Iran are not only western, including the one-dimensional theories of today, but philosophy and political thought in Iran have not gone through the decline curve and are contradictory. It doesn't have either, and it's from the western one-dimensional theories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Secularism
  • Islamic capitalism
  • secular education
  • Islamic democracy
  • secular Islam