ارزیابی دیدگاه‌های سید احمد‌خان هندی در تقلیل ساحت‌های اعتقادی دین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه

چکیده

با ظهور اومانیسم و توسعه آن در غرب، جوامع انسانی هر روز بیش از پیش، از ارزش­های اعتقادی فاصله گرفتند و این امر به تقلیل ساحت­های دین منجر شد. در این میان سید احمد­خان هندی، به تقلید از غرب، برای اولین­بار در دنیای اسلام، از تقلیل ساحت­های اعتقادی دین سخن گفت. وی بر اساس مشرب معتزلی خود، تنها کلیات اصول اعتقادی توحید، نبوت و معاد را می­پذیرد و نسبت به جزئیات این مسائل که در قرآن و سنّت آمده، اعتقادی ندارد. با توجه به این که دیدگاه­های سید احمد­خان، چالش­هایی را در مجامع علمی اسلامی، به ویژه جامعه علمی ایران، بر­جای گذاشته است، مقاله حاضر در­ صدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی و به دو شیوۀ برون دینی و درون دینی، به بررسی و نقد آن­ها بپردازد. طبق بررسی انجام شده، دیدگاه­های وی، در پنج محور قابل بررسی و نقد است: تمثیلی بودن داستان حضرت آدم (ع) و عناصر آن، مثل فرشتگان و شیطان؛ احتمال خطای پیامبران در امور عادی و دیدگاه‌های شخصی شان به ویژه در ارتباط با مسائل اجتماعی؛ مبتنی بودن وحی پیامبران بر ادراک عقلی و تجربی؛ عادی بودن معجزه پیامبران؛ ادراک­ناپذیری بهشت و جهنم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Sayyid Aḥmad Khān Hindī’s Views About the Reduction of Doctrinal Domains of Religion

نویسندگان [English]

  • Hasan REzaee Haftador 1
  • Safar Nasiriyan 2
1 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran. Corresponding author
2 Assistant Professor, Department of Islamic Theology, Shahid Raja’i Campus, Farhangian University, Urmia
چکیده [English]

With the advent and development of Humanism in the West, human societies have increasingly moved away from religious values, and this has led to the reduction of religion domains. In this regard, Sayyid Aḥmad Khān Hindī imitated the West and for the first time in the Islamic world suggested the reduction of the doctrinal domains of religion. Relying on his Mu‘tazila roots,  he only acknowledges the general principles of monotheism, prophethood, and resurrection, and does not believe in the details of these principles that are provided in the Qur’ān and sunna. As Sayyid Aḥmad Khān’s views have led to some challenges in the Islamic scientific circles, especially the scientific community of Iran, the article at hand aims to analyze and criticize his views using a descriptive-analytical approach and intra-religious and inter-religious methods. Based on the analyses made, his viewpoints can be examined in five directions: allegorical nature of Adam’s (a) story and its elements such as angels and Devil; susceptibility of prophets to making mistakes in ordinary issues and personal viewpoints, especially in relation to social issues; consideration of intellectual and experiential bases for revelations that were made onto prophets; consideration of prophets’ miracles as normal acts; and consideration of Paradise and Hell as incomprehensible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • domain
  • religion
  • belief
  • reductionism
  • intellect
  • experience
  • Sayyid Aḥmad Khān