ضوابط فهم از نظر پل ریکور و امکان‌سنجی طرح آن‌ها در متون دینی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد

3 گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

اندیشه­های فیلسوف معاصر فرانسوی، پل ریکور که در بستر هرمنوتیک فلسفی و پدیدارشناسی هرمنوتیکی شکل گرفته، در میان دانش­وران این علم، جایگاه قابل توجه و تأملی دارد. در سنت تفسیری رایج، فهم و تفسیر صحیح، تفسیری است که با آنچه مقصود متکلم بوده، بیشترین انطباق را داشته باشد، اما ریکور، معیار تفسیر معتبر را نه مطابقت با معنای قصدی مؤلف که بالاتر بودن احتمال می­انگارد. وی این معیار را فراهم آمده از «منطق احتمال ذهنی» معرفی می­کند. در تبیین تفسیر صحیح از متن، دو اصل «همخوانی و تطابق» و «کامل بودن» را در تفسیر ضروری می­داند. نوشتار حاضر در پی آن است تا امکان طرح این ضوابط را در خصوص متون شرعی با نظر به ویژگی­های آن­ها، با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با جمع­آوری اطلاعات به روش کتابخانه­ای و اسنادی، بررسی کند. به نظر می­رسد، می­توان از «منطق احتمالات» و «اصل هم­خوانی و تطابق و اصل کامل بودن» در میان ضوابط مطرح در متون شرعی، بهره برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The criteria of understanding according to Paul Ricoeur and the feasibility of their design in religious texts

نویسندگان [English]

  • alireza kazemi 1
  • Alireza Abedi Sarasia 2
  • Mohmmad Kazem Elmi Sola 3
1
2 Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad
3 Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

The thoughts of the contemporary French philosopher, Paul Ricoeur, which was formed in the context of philosophical hermeneutics and hermeneutic phenomenology, have a significant and reflective position among the scholars of this science. In the tradition of popular interpretation, the correct understanding and interpretation is the interpretation that has the most compliance with what the theologian intended, but Ricoeur considers the criterion of valid interpretation to be not the correspondence with the intended meaning of the author, which is more likely. He introduces this criterion provided by "mental probability logic". In explaining the correct interpretation of the text, he considers the two principles of "harmony and compatibility" and "completeness" to be essential in the interpretation. The present article seeks to examine the possibility of proposing these criteria regarding Sharia texts, considering their characteristics, with a descriptive-analytical approach and by collecting information in a library and document method. It seems that the "logic of possibilities" and the "principle of coherence and compatibility and the principle of completeness" can be used among the criteria mentioned in Shari'i texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ricoeur
  • criteria of understanding
  • correct interpretation
  • criteria of interpretation