بررسی تطبیقی روش شناسی انتقادی در المیزان و فی ظلال

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته اندیشه معاصر مسلمین جامعه المصطفی نمایندگی تهران و البرز

2 استادیار مؤسسه آمورزشی و پژوهشی امام خمینی ره

چکیده

تفسیر المیزان و فی ظلال در سده اخیر با رویکرد جدید، پدیده­های اجتماعی را تبیین واقع بینانه کرده اند. این دو تفسیر با مبنای عقلانی وحیانی به تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته اند و در ضمن رویکرهای تفسیری دیگر، از ویژگی و رویکرد انتقادی نسبت به نظام اجتماعی موجود بهره برده اند. مسئله اصلی این مقاله "شباهت­ها و تفاوت­های روش­شناسی انتقادی در المیزان و فی ظلال" است. این مقاله با روش کتابخانه­ای و توصیفی تحلیلی  و مقایسه­ای، نشان داده است که المیزان و فی ظلال، جوامع انسانی موجود را به دلیل پشت کردن به منبع معرفتی وحیانی و استفاده صرف از خرد نظری و تکیه بر مادیگرای، انتقاد کرده اند. وجه متمایز روش­شناسی انتقادی در این دو تفسیر، تقسیم­بندی فی ظلال از جوامع اسلامی به (جاهلی و اسلامی) است در حالی که المیزان ضمن نقد، این تقسیم­بندی را بیان نکرده است. همانطور که فی ظلال جوامع اسلامی را روی سه دلیل (ناسیونالیستی، ملی­گرای و روابط با غرب) نقد کرده است در حالی­که المیزان نقد خود از جوامع اسلامی را مستند به )غرب­گرایی، نادیده گرفتن قوانین وحیانی، عدم انسجام داخلی و تبعیت از حکام فاسد) کرده است. در نقد از جوامع و فرهنگ غربی، فی ظلال عواملی همچون (تلذذ جنسیتی، نبود انسانیت، عدم آزادی روحی، آزادی بدن، نژادپرستی، خودبزرگ ‌بینی و تفاخر و...) را مؤثر دانسته و انتقاد کرده است. اما المیزان جامعه غرب و تمدن آن را بخاطر (رویکرد مادی­گرایانه به هستی و منحصر نمودن جهان به سطوح ظاهری و ملکی، فاصله طبقاتی، حس­گرایی، عقلانیت ابزاری، بسته بودن باب انفاق و باز بودن باب ریا و فقدان حقیقت و فضیلت) انتقاد کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative study of critical methodology in Al-Mizan and Fi-Zalal

نویسندگان [English]

  • Bahruddin shahabuddin Halimi 1
  • Qasim Ebrahimipour 2
1 PhD Student - Contemporary Muslim Thought of Mustafa International University Tehran and Alborz representative
2 Assistant Professor at Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom
چکیده [English]

Tafsir Al-Mizan and Fei-Zhal have explained social phenomena realistically with a new approach in the last century. These two interpretations have interpreted the verses of the Holy Qur'an with a rational and revealed basis, and in addition to other interpretation approaches, they have benefited from the characteristic and critical approach towards the existing social system. The main issue of this article is "similarities and differences of critical methodology in scales and shadows". This article has shown with a library and descriptive analytical and comparative method that al-Mizan and Faizal have criticized the existing human societies for turning their backs on the revealed source of knowledge and using only theoretical wisdom and relying on materialism. The distinguishing aspect of critical methodology in these two interpretations is the division of Islamic societies into (Jahili and Islamic) while Al-Mizan did not express this division while criticizing. Just as Fai-Thal has criticized Islamic societies on three grounds (nationalist, nationalist, and relations with the West), while Al-Mizan based his criticism of Islamic societies on (Westernism, ignoring revealed laws, lack of internal cohesion). and obeying corrupt rulers). In criticizing western societies and culture, he has considered and criticized factors such as (gender pleasure, lack of humanity, lack of spiritual freedom, body freedom, racism, arrogance and boasting, etc.) as effective. Al-Mizan criticizes Western society and its civilization because of the materialistic approach to existence and limiting the world to external and material levels, class distance, sensualism, instrumental rationality, the closed door of charity and the open door of hypocrisy and the lack of truth and virtue. ) has criticized. Keywords: critical methodology, Islamic societies, Western societies and civilizations, al-Mizan and Faizal

کلیدواژه‌ها [English]

  • critical methodology
  • Islamic societies
  • Western societies and civilizations
  • al-Mizan and Faizal