پدیدارشناسی رویکرد تربیتی جامعه‌المصطفی العالمیه در پیاده‌روی اربعین حسینی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان

2 استادیار جامعه‌المصطفی العالمیه

چکیده

راهپیمایی اربعین، به عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم تشیع، در سال‌های اخیر مورد توجه جامعه‌المصطفی بوده است. این پژوهش بر آن است که با روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی، چگونگی رابطه تربیتی جامعه‌المصطفی با اربعین و دستاوردهای آن را بررسی کند. جامعه پژوهش شامل تمامی زائران کاروان جامعه‌المصطفی مشهد (اساتید، طلاب، مدیران، کارشناسان و خانواده‌ها) شرکت‌کننده در سفر اربعین حسینی در پنج سال اخیر است. نمونه پژوهش شامل پنج استاد، 27 طلبه، پنج مدیر، پنج کارشناس و سه نفر از اعضای خانواده‌های زائران مذکور است که بر اساس منطق نمونه‌گیری در پژوهش پدیدارشناسی به صورت هدفمند و قاعده اشباع نظری، انتخاب شدند. در این تحقیق، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته و برای تحلیل داده‌ها از رویکرد توصیفی- تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شد. بر اساس یافته‌ها 60 مقوله جزئی از اطلاعات ارائه شده توسط مشارکت‌کنندگان استخراج شد که این زیر مقوله‌ها در چهار ساحت مهم تربیتی (تربیت اعتقادی، تربیت عبادی معنوی، تربیت عاطفی و اخلاقی، تربیت اجتماعی و سیاسی) طبقه‌بندی شدند. در مجموع نتایج نشان داد که پیاده‌روی اربعین حسینی حداقل در چهار ساحت تربیتی برای جامعه‌المصطفی، تأثیرگزار بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenology of the educational approach of Mustafa International University On the walk of Arbaeen Hosseini

نویسندگان [English]

  • abbas javanshir 1
  • fatemeh sadat alavi aliabady 2
1 Manger of Department of Educational Science, Al-Mustafa International University, Khorasan
2 Assistant Professor of Al-Mustafa International University, Qum
چکیده [English]

 
The Arbaeen March, as one of the components of the soft power of Shiism, has been considered by the Mustafa community in recent years. This research intends to investigate the educational relationship between Al-Mustafa International University and Arbaeen and its achievements with a qualitative method and phenomenological approach. The study population includes all the pilgrims of the caravan of Al-Mustafa International University of Mashhad (professors, students, managers, experts and families) participating in the journey of Arbaeen Hosseini in the last five years. The research sample includes 5 professors, 27 students, 5 managers, 5 experts and 3 members of the families of the mentioned pilgrims who were selected based on the sampling logic in the phenomenological research in a purposeful manner and theoretical saturation rule. In this study, semi-structured interviews were used to collect information and descriptive-analytical approach was used to analyze the data using coding at both open and axial levels. Based on the findings, 61sub-categories of information provided by the participants were extracted. These sub-categories were divided into Four general categories (Spiritual worship education, emotional and moral education, belief education, social and political education) were classified. Overall, the results showed that the Arbaeen Hosseini walk was effective for the Mustafa community in at least twelve educational areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Phenomenology
  • Educational Approach
  • Al-Mustafa International University
  • Arbaeen Hosseini Walk