امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری گروه فلسفه دانشکده حقوق، الهیات وعلوم سیاسی- واحد علوم تحقیقات تهران- دانشگاه آزاد اسلامی تهران- ایران

2 استاد گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی - دانشگاه علامه طباطبایی تهران- ایران

3 استاد گروه فلسفه دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران- ایران

چکیده

اندیشمندان فلسفه­ی میان فرهنگی با  قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهره­مندی از  تکثر ِفلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفهِ میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، سخن به میان می­آورند و با نفی انحصار طلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفه­ها و فرهنگ­های­اند. نظریه­ایی که لازمه­اش امکان بررسی آراء جدیدی از منظر فلسفه مذکور بوده و زمینه طرح اندیشه­هایی نظیر مولوی را فراهم می­سازد. همچون «دیگری» در نگاه ادهر مال «هستی مطلق و جلوه­های متنوع آن» در اندیشه مولاناست. مبنایی که بر اساس آن می­توان از امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی سخن گفت. در مقاله حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی» و بر اساس مبنای «دیگری» و «هستی مطلق و انتشار حقیقت» به عنوان فرضیه، نظریه «فلسفه میان فرهنگی» و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است. مولوی بر این اساس، قائل به تکثر فرهنگ­ها و فلسفه­هاست. این تکثر زمینه فلسفه میان فرهنگی و تلاش برای دست یابی به  همپوشانی فلسفه­ها و فرهنگ­ها؛ یعنی معرفت حقیقت مطلق را برای آدمیان مهیا می­سازد. از طرفی حقیقت مذکور زمینه همزبانی و گفتگوی میان فلسفه­ها و فرهنگ­ها را آماده کرده و افق­هایی از فهم مشترک را میان آنها فراهم می­کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The possibility of Rereading intercultural philosophy in Rumi's thought with emphasis on the views of Adher Mall

نویسندگان [English]

  • Hassan Askari 1
  • Ali Asghar Mosleh 2
  • Reza Davari Ardakani 3
1 PhD student, Department of Philosophy, Faculty of Law, Theology and Political Science, Tehran Research Sciences Branch, Islamic Azad University of Tehran
2 Professor of Department of Philosophy, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature, University of Tehran-Iran
چکیده [English]

Intercultural philosophers, by accepting the "other" and criticizing modern philosophy on the one hand, and benefiting from the philosophical multiplicity of the postmodern era, and also the attention to the requirements of globalization, on the other hand, speak of intercultural philosophy as a new trend in contemporary philosophy. And by rejecting exclusivism in particular philosophy and culture, they seek a theory of dialogue between philosophies and cultures. A theory that requires the possibility of examining new ideas from the perspective of the mentioned philosophy and provides the basis for ideas such as Rumi. Like the other, in Adhar's view, it belongs to "absolute existence and its various manifestations" in Rumi's thought. The basis on which we can talk about the possibility of rereading intercultural philosophy. In the present article, the theory of "intercultural philosophy and its various dimensions" have been explained by the "descriptive-analytical" method and based on the basis of "other" and "absolute existence and dissemination of truth" as a hypothesis. On this basis, Rumi believes in the multiplicity of cultures and philosophies. This multiplicity of the field of intercultural philosophy and the attempt to achieve the overlapping of philosophies and cultures - the knowledge of the absolute truth beings for human. On the other hand, this fact prepares the ground for compassion and dialogue between philosophies and cultures and provides horizons of common understanding between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ram Adhar Mall
  • Rumi
  • Intercultural Philosophy
  • Other
  • Absolute Existence
  • Hermeneutics and Dialogue