مناسبات فرد و جامعه در عقل تاریخی حکمت متعالیه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم

چکیده

 پژوهش حاضر برای قدم برداشتن در مسیر تولید علوم انسانی و اجتماعی مبتنی بر حکمت متعالیه، مناسبات عاملیت و ساختار را بر اساس رویکرد حکمت متعالیه بررسی می­کند. در این راستا ابتدا مبانی اندیشه ملاصدرا از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، اتحاد نفس و بدن، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و صیرورت نفس انسانی و اتحاد عاقل و معقول و عامل و معمول به فراخور ظرفیت تحقیق بیان می­شود. سپس نحوه تاریخی بودن نفس و عقل انسان در کسب و فهم معانی اعتباری و اعتبارات اجتماعی بررسی شد و در نهایت تأثیر این نوع عقلانیت در علوم اجتماعی از جمله؛ در تقسیم بندی علوم و نحوه استقلال علوم انسانی و اجتماعی از علوم طبیعی و تجربی، نحوه مکانیسم تولید معانی حقیقی و اعتباری، تشکیل فرهنگ و نوع مواجهه با عالم، تشکیل و تکوین جامعه و کنش­های اجتماعی و نحوه هویت بخشی اعتباریات اجتماعی عقل عملی در رفتار فردی و ساختار اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the individual and society in the historical intellect of transcendental Philosophy

نویسندگان [English]

  • Hamid Parsania 1
  • qasem jafarzadeh 2
1 Associate professor, Department of Social Sciences, University of Tehran
2 PhD student in Philosophy of Social Sciences, Baqer Al-Uloom University
چکیده [English]

The present study is a step towards the production of humanities and social sciences based on transcendental philosophy. Examines the relations of agency and structure based on the approach of transcendental philosophy. In this regard, first the foundations of Mulla Sadra's thought including the originality of existence, doubt of existence, substantial motion, union of soul and body, physicality of occurrence and spirituality of survival of soul and the emergence of human soul, and union of rational, rational, agent and ordinary are expressed according to the capacity of research. Then, the historical nature of the human soul and intellect in acquiring and understanding the meanings of credit and social credits was examined. Finally, the impact of this type of rationality on the social sciences, including; in the division of sciences and the independence of humanities and social sciences from natural and experimental sciences, how the mechanism of producing real and credit meanings, formation of culture and type of encounter with the world, formation and formation of society and social actions and how the social credentials of practical reason were identified in individual behavior and social structure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mulla Sadra
  • Transcendental Philosophy
  • Intellect
  • Soul
  • Humanities
  • Social Sciences
  • Meaning and Concept