بررسی گفتمان تولید علم دینی از منظر خسرو باقری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد / دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 استاد تمام گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران

3 گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد

4 گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده

     علم دینی و تولید علوم انسانیِ اسلامی یکی از مهمترین و در عین حال بحث برانگیزترین مسائل علمی کشور، طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی (بالاخص در یکی دو دهه اخیر) بوده و دیدگاه­های متفاوتی در این باب طرح و ارائه شده است که یکی از مهمترین و جدی­ترین این دیدگاه ها متعلق به خسرو باقری است. ایشان از اولین صاحب نظران دانشگاهی است که فعالیت­های جدی پیرامون مسئله مزبور داشته و در یک نظام منطقی دیدگاه خود را ارائه کرده است. با توجه به اهمیت و ضریب نفوذ دیدگاه ایشان در میان جامعه دانشگاهی کشور، این مقاله به دنبال آن است که با بهره­گیری از روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه به شناسایی و بررسی عناصر گفتمانی رویکرد مورد حمایت ایشان بپردازد. طی بررسی­های صورت گرفته، "مابعد اثبات گرایی علمی" به عنوان دال برتر در نقطه کانونی گفتمان ایشان قرار دارد و در مفصل بندی صورت گرفته پیرامون ابعاد گفتمانی این رویکرد، سایر عناصر به عنوان دال های فرعی این رویکرد شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discourse Analysis of Production of Religious Knowledge from the View of Khusraw Bagheri

نویسندگان [English]

  • Hassan Mohammad mirzaei 1
  • golamreza gamshidiha 2
  • Abolfazl Zolfaghari 3
  • Morteza Karami 4
1 Shahed University / Imam Hussein University
2 Professor of Sociology at the University of Tehran
3 Department of Social Sciences, Shahed University
4 Department of Islamic Education, Imam Hossein University
چکیده [English]

The discussion about the production of religious knowledge has been one of the most important issues facing the Iranian scientific community in recent years, but one of the most important and challenging ones in this area is the field of study of social sciences and psychology-educational sciences which various views have been presented by various thinkers on this issue. "Khosrow Bagheri" is one of the experts who has activities on this issue and is one of the university professors active in this field. Given the importance and relative influence of his views in the academic community of the country, this article seeks to identify and examine the discourse elements of the approach supported by Laclau and Mouffe's discourse analysis method. During the studies, relying on the positivist attitude in the dimension of science identity, as a superior sign is in the focus of his discourse and in the articulation of the discourse elements of this approach, other elements as sub-signs of this approach are identified. And have been examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious science
  • Experimental humanities
  • Discourse analysis
  • Khosrow Bagheri
  • Positivist post-narrative