حقیقت جامعه و بررسی مفاهیم وجودی مرتبط با آن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 قرآن و حدیث، الهیات، دانشگاه قم

2 قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه قم

چکیده

علامه طباطبایی، انسان را مستخدم بالطبع و مدنی بالفطره می­دانند. ضرورت­های غریزی او را به ایجاد جامعه و استخدام دیگران و فطرت، او را به حق محوری می­خواند. علامه معتقدند اسلام برای اجتماع، حقیقت و اصالت قائل است که با توجه به میزان غریزی یا فطری بودن مبانی آن، حقیقتی متفاوت پیدا می­کند. یافتن حقیقت جامعه ما را به سمت شناخت وجودی و واقعی جامعه می­برد. در این تحقیق با کمک براهین برگرفته از آیات و روایات و روش اسنادی - کتابخانه و استفاده از تکنیک­های توصیفی تحلیلی، نتایج حاصل از اصالت داشتن جامعه بررسی می­شود. هر موجود حقیقتی، مثل جامعه، مظهری از اسماء الهی است، با شناخت اسم، حقیقت و سیر حرکت آن روشن می­شود. همچنین امام جامعه، شخصیت متعیّن و غایت جامعه است و جامعه در مراتب وجودی امام خود حرکت می­کند. زمانه به عنوان ظرف تحقق اراده الهی می­تواند عامل شناخت حقیقت جامعه باشد؛ زیرا انتخاب­های جامعه متناسب زمانه خودش است. با حقیقت جامعه و این­که قرآن جوامع را دارای اجل معرفی می­کند می­توان امکان ادامه حیات یا علت نابودی یک جامعه را شناخت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The truth of society and the study of existential concepts related to it with emphasis on the views of Allameh Tabatabaei

نویسندگان [English]

  • talat hasani 1
  • saeede gharavi 2
  • raziyeh rafiee 2
1 Associate Professor of Qum University, Faculty of Theology and Islamic Studies
2 Associate Professor of Qum University, Faculty of Theology and Islamic Studies
چکیده [English]

Allameh Tabatabai considers man to be a natural and civil servant by nature. His instinctive necessities to create society and employ others and his nature call him to the right things. Allamah asserts that Islam believes in society as truth and originality, which finds a different truth depending on the instinctual or innate nature of its foundations. Finding the truth of our society leads us to the existential and real cognition of society. In this research, with the help of arguments taken from verses and hadiths and the documentary-library method and the use of descriptive-analytical techniques, the results of the originality of society are examined. Every being of truth, like society, is a manifestation of the divine names, and it becomes clear by knowing the name, the truth, and its course. Also, the Imam of the society is the definite personality and the end of the society and the society moves in the existential levels of its Imam. Time as a vessel for the realization of the divine will can be a factor in recognizing the truth of society; since the choices of society are appropriate to its time. With the truth of society and the fact that the Qur'an introduces societies with a deadline, it is possible to know the possibility of survival or the cause of the destruction of a society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Truth of Society
  • Imam Determining the Truth of Society
  • Divine Names
  • Spirit of Time
  • End of Society