فهم متن (قرآن) و جایگاه عقل درآن از نگاه نصر حامد ابوزید و علامه طباطبایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

2 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم

چکیده

فهم معنای قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید پیامبر اکرم (ص) همواره از زوایای گوناگون مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. برخی در رابطه با نقش عقل در فهم معنا و مفهوم متن قرآن راه افراط در پیش گرفته و همانند مجسمه و حنابله عقل را تعطیل و تمسک به ظاهر را در فهم قرآن حجت دانسته­اند و گروهی دیگر از جمله برخی نومعتزله راه تفریط پیموده و با بشری خواندن وحی، بر آن شدند تا قرآن را با عقل بشری محک زنند. سؤال پیش رو این است که علامه طباطبایی و نصر حامد ابوزید در کدام طیف قرار می­گیرند و در فهم متن قائل به چه منزلتی برای عقلند؟ پژوهش حاضر بر آن است که علامه طباطبایی با اتخاذ راهی بین افراط و تفریط با پیش فرض الهی بودن متن، الفاظ و معانی قرآن کریم، عقل را در خدمت وحی می­داند نه ملاک فهم آن. این در حالی است که ابوزید با پیش فرض الهی بودن مبدأ وحی، قائل به بشری بودن الفاظ و معانی قرآن و تاریخمندی آن بوده، عقل را ملاک فهم قرآن قرار داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Understanding the Text (Qur'an) and the Position of Reason in the View of Nasr Hamid Abu Zayd and Allameh Tabataba'i

نویسندگان [English]

  • mahdi farmanian 1
  • Shabanali Khansanami 2
  • mostafa soltani 1
1 Faculty member of the University of Religions and Religions
2 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده [English]

Understanding the meaning of the Holy Quran as the eternal miracle of the Holy Prophet (s) has always been of interest to scholars from different angles. Some scholars have taken an extreme approach to understanding the role of reason in understanding the meaning of the text of the Qur'an, such as Mojassameh and Hanabalah. They ignore the reason, and then validate the appearance of the text in understanding the Qur'an. Some other scholars such as No-mu'tazili payed to much attention to the human reason and called the revelation as humanistic issue, and then they tried to test the Qur'an with human reason. The question is, in which range do Allameh Tabatabai and Nasr Nasr Hamid Abu Zayd exist? And what do they mean by reason in understanding the text? The present study argues that Allameh Tabataba'i by adopting a middle path by presupposing the divine text, the words and meanings of the Holy Qur'an, considers reason to be at the service of revelation, not a criterion for understanding it. Whereas Abu Zayd, by the divine presupposition of the origin of revelation, considers revelation humanistic words. Therefore, he has made reason the criteria for understanding the Qur'an.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reason
  • Revelation
  • Textual History
  • Nasr Hamid Abu Zayd
  • Allameh Tabataba'i