نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
دانش پژوه دکتری جریانهای کلامی جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The concept of globalization is a new concept that has entered in recent decade into the latest political literature, social, cultural and economic development of the world and there are many definitions that sometimes pertains on the specific area of globalization and sometimes take a look at the genral as it is accepted.
Globalization with standardization of people of the world are at issues such as the economy, culture and politics to gain their special interests through which advocated forTayyip Tizini whom he believes in the systematic globalization of economic, political, social and cultural wants to devour the human beings and nature and become a consumer commodity in the international market, the role of the military in line with the goals of Zionism in our time is too deep and based on Marxism thought and Islamic course of actions itself as the necessity of facing critically with this phenomena, reviving the identity of Arabic culture in the light of the openness movement, Arabic thoughts and having backup for the movement by the intellectual elites.
The advanced written mythology of descriptive-analysis in which focus and study the view of Tizini, criticisms such an incompetent Marxist idea in the Islamic society, the idealist of the intellectual movement of Arabic
enlightenment in intellectual incompatibility and his emphasis on the Arabic world instead of Islamic World and according to his advocacy of the multiplicity of different interpretations on his point of views.
کلیدواژهها [English]
10. تیزینی، طیب و ابویعرب المرزوقی، (2001 ب)، آفاق فلسفة عربیة معاصرة، دمشق: دارالفکر، چ1،
11. الجابری، محمد عابد، (1997)، قضایا فی الفکر المعاصر، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه، چ1.
12. ________________، (1998)، «العولمة و الهویة الثقافیة، عشر أطروحات»، نشریهی «المستقبل العربی»، بیروت، شماره 228، ص14-22.
13. دهشیار، حسین، (1379)، «جهانی شدن تکامل فرایند برونبَری ارزشها و نهادهای غربی»، نشریۀ اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 157-158، ص84-97.
14. رابرتسون، رونالد (رولند)، (1385)، جهانیشدن: تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی، ترجمه: کمال پولادی، تهران: ثالث، چ3.
15. سجادی، سید عبدالقیوم، (1383)، درآمدی بر اسلام و جهانیشدن، قم: بوستان کتاب، چ1.
16. سید یاسین، (1998)، فی مفهوم العولمة، مجلۀ المستقبل العربی، بیروت، شماره 228، ص4-13.
17. صالح، نبیل، (2008)، طیب تیزینی من التراث إلی النهضة، بیروت: مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی، چ1.
18. علیخانی، علی اکبر، (1390)، «طیب تیزینی»، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چ1.
19. غارودی، روجیه، (1998)، العولمة المزعومة – الواقع- الجذور- البدائل، ترجمه: محمد السبیطلی، صنعاء: دار الشوکانی.
20. گاطع، سناء کاظم، ( 1426ق)، الفکر الإسلامی المعاصر و العولمة، لبنان: دار الغدیر، چ1.
21. مارتین، هانس پیتر و شومان، هارولد،(1997)، فخ العولمة (سلسله عالم المعرفه، شماره 238)، ترجمه: عدنان عباس علی، کویت: المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب.
22. ویلیامز، مارک، (1379)، «بازاندیشی در مفهوم حاکمیت: تأثیر جهانیشدن بر حاکمیت دولت»، ترجمه: اسماعیل مردانی گیوی، نشریۀ اطلاعات سیاسی و اقتصادی، تهران، شماره 155-156، ص132-141.
1. Giddens, Anthony, (1990), The Consequences of Modernity, Stanford: Stanford University Press.
2. Nash, Kate, (2010), Contemporary Political Sociology; Globalization, Politics and Power, Chichester: Wiley-Blackwell, 2nd.