نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The critical attitude toward Western civilization has been reflected in the thoughts of many contemporary Muslim thinkers, and various views have been raised. The present study seeks to answer, in an analytical-critical way, the question that why and how the new Western civilization has plunged the world into crisis and what is the way out of it in the attitude of the Abolhassan Nadvi. The result of this study indicates that Nadvi believes that the Western civilization is Escape from religion and it is materialist, and with extremes in these two characteristics, not only put themselves in crisis, but also has thrown the world into a new ignorance. From his point of view the salvation of the world from this ignorance, it is possible only bychanging the leadership of the world and transferring this leadership to Islam and Muslims; as in the past, this was Islam, which liberated the world from the first ignorance. Of course, the fulfillment of this mission depends on the firm conviction and determination of the Muslims and the existence of a perfect and revival human being to take over this historic move. In spite of the strengths that the Nadvi viewpoint has, there are also criticisms, including: the paradox of the attitude towards and confrontation with Western civilization, the idealism and abstraction of some views and the distancing from the reality of objectivity and reality; fanaticism and hope for the Arabs in the future civilization role and the lack of attention to action and politics
کلیدواژهها [English]
4. __________________، (1378)، آیین زندگی در پرتو کتاب و سنت، ترجمه محمد قاسم قاسمی، تربت جام: احمد جام.
5. __________________، (1999)، الاسلام واثره فی الحضارة و فضله علی الانسانیه، دمشق، بیروت: دار ابن کثیر.
6. __________________، (1994)، الاسلام و الغرب، بیروت: مؤسسة الرساله.
7. __________________، (1989)، الامة الاسلامیه وحدتها و وسطیتها و آفاق المستقبل، قاهره: دار الصحوه.
8. ________________________، (1971)، الصراع بین الایمان و المادیه، کویت: دار القلم.
9. _________________، (1998)، الطریق الی السعادة و القیادة للدول و النجتمعات الاسلامیة الحرة، بیروت: مؤسسة الرساله.
10. ________________، (2001)، العقیدة و العبادة و السلوک فی ضوء الکتاب و السنه، دمشق؛ بیروت: دار ابن کثیر.
11. ______________________، (1424)، المدخل الی الدراسات القرآنیه، بیروت: دارالبشیر.
12. ______________________، (1370)، بازگشت به اسلام. ترجمه محمود محمودی. تهران،نشر احسان.
13. ______________________، (1380)، تفسیر سیاسی اسلام، ترجمهی عبدالقادر دهقان، تربت جام: انتشارات شیخ الاسلام احمد جامی.
14. _______________، (1963)، «رسالة الانسانیة للشرق و الغرب»، مجلة مسلمون، سال سوم، شمارهی 3.
15. _____________________، (1393)، رویارویی اندیشۀ اسلامی و غربی، ترجمۀ داود نارویی، تهران: احسان.
16. _______________، (1388)، کندوکاوی در اوضاع جهان و انحطاط مسلمانان، ترجمۀ عبدالحکیم عثمانی، تهران: احسان.
17. _______________، (1378)، خود را دریابید، ترجمه محمد قاسم قاسمی، تربت جام: احمد جام.
18. _______________، (1400)، ربانیة ولا رهبانیه، بیروت: دار الشروق.
19. _______________، (1420)، ماذاخسرالعالم بانحطاط المسلمین، دمشق-بیروت: دارابن کثیر.
20. ________________، (1963)، موقف العالم الاسلامی تجاه الحضاره الغربیه، هند: مجمع الاسلامی العلمی.
21. الحسنی الندوی، محمد واضح رشید، (2012)، الشیخ ابوالحسن الندوی؛ قاعداً حکیما، لکنهو: دارالرشید.
22. علیخانی و دیگران، (1389)، اندیشههای سیاسی متفکران مسلمان، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
23. الغوری، سید عبدالماجد، (1426)، ابوالحسن الندوی الامام المفکر الداعیه المربی الادیب، بیروت: دار ابن کثیر.
24. ـــــــــــ، (1422)، رحلات العلامة أبی الحسن علی الحسنی الندوی، بیروت: دار ابن کثیر.
25. قرضاوی، یوسف، (1380)، امام سید ابوالحسن ندوی، ترجمهی عثمان رادپی، تهران: نشر احسان.
26. الندوی، محمد اکرم، (1427)، أبو الحسن الندوی العالم المربی والداعیة الحکیم، دمشق، دارالقائم.