ضیاءالدین سردار و اسلام شناسی مدرن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 سطح ﭼﻬﺎر ﻓﻠﺴـــﻔﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺆﺳـــﺴـــﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺣﻮزوی اﻣﺎم رﺿـــﺎ(ع) ﻗﻢ،

2 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

بررسی وضعیت اسلام در مواجهه با جهان مدرن و بازشناسی آسیب‌ها و ظرفیت‌های آن در این کارزار از موضوعاتی است که در دو قرن اخیر مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است. ضیاء الدین سردار متفکر پاکستانی و مقیم انگلستان از جمله نویسندگانی است که به این موضوع پرداخته و کوشیده است خوانشی از اسلام ارائه دهد که در جهان معاصر کارآمد و معنا­دار باشد. این مقاله مبتنی بر روش اسنادی به داده‌های لازم دست یافته است و با کاربرد رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر «روش‌شناسی بنیادین» به بازخوانی انتقادی خوانش سردار از اسلام و راه­حل او یعنی تنظیم نسبت بعد ثابت و متغیر دین پرداخته است. نوشتار حاضر ضمن مرور زمینه‎های شکل‌گیری اندیشۀ سردار، دیدگاه او دربارۀ نسبت بعد ثابت و متغیر را مطرح ساخته و در نهایت سردار را به جریان‌های هرمنوتیک مفسرمحور ملحق کرده است و فقدان نوآوری، نسبیت فهم، زمان‌پریشی، خوانش اسلام از منظر مدرن، ایراداتی است که بر اسلام‌شناسی او مطرح ساخته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ziad al-Din Sardar and Modern Islamology

نویسندگان [English]

  • mahdi rajabi 1
  • hamid parsania 2
1
2
چکیده [English]

The study of the status of Islam in the face of the modern world and the recognition of its damages and capacities in this campaign have been of interest to Muslim scholars over the last two centuries. Ziauddin, a mastermind of Pakistani resident of the United Kingdom, is one of the writers dedicated to this topic and tried to present a reader of Islam that is effective and meaningful in the contemporary world. This paper, based on the documentary method, obtained the necessary data and, using a descriptive-analytical approach based on "fundamental methodology", criticized the reader's readings of Islam and the solution pursued for this purpose, namely the adjustment of the fixed and variable dimension of religion, Paid. The present article, while reviewing the fields of the formation of Sardar's thought, raised his point of view about the fixed and variable dimensional dimension and eventually joined Sardar into inclusive hermeneutic flows. The lack of innovation, the relativity of understanding, timing, and the readings of Islam from a modern perspective are the blemishes of Islamology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ziauddin Sardar
  • Hermeneutics
  • Islamology
  • Fixed and Variable
  1. ارکون، محمد، (1996)، تاریخیة الفکر الاسلامی، ترجمة هاشم صالح، بیروت: مرکز الانماء القومی.
  2. اقبال لاهوری، محمد، (بی تا)، احیای فکر دینی در اسلام ، احمد آرام ، بی‌جا: کانون نشر پژوهش‌های اسلامی.
  3. ایمان، محمدتقی و احمد کلاته ساداتی، (1392)، روش‌شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  4. بهروزلک، غلام‌رضا و فرزانه میرشاه‌ولایتی، (1390)، «آیندۀ جهان اسلام از منظر دو آینده ‌پژوه مسلمان: «سردار» و «المانجرا»». فصل‌نامۀ مشرق موعود، سال پنجم ش 19.
  5. جابری، محمد عابد، (1996)، بنیة العقل العربی، بیروت: مرکز الدراسات الوحدة العربیة.
  6. حنفی، حسن، (1992)،  التراث و التجدید، بیروت: الموسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع.
  7. ـــــــــــــــــ، (1998)، هموم الفکر والوطن، ج2 ، القاهرة: دار قباء لطباعة والنشر و التوزیع.
  8. سردار، ضیاء الدین، (1394)، اسلام و علم، ورای رابطۀ خصمانه، ترجمه مرتضی قدمگاهی، تهران: ترجمان (قابل دسترسی در http://tarjomaan.com/archives/465).
  9. _____________، (1388)، «بازاندیشی کدام اسلام»، ترجمه ماندانا نعمت نژاد، خردنامه، شماره 20 و 21.
  10. شحرور محمد، (1990)، القرآن و الکتاب قراءة معاصرة، دمشق: الاهالی للطابعه و النشر و التوزیع.
  11. هادوی تهرانی مهدی، (1385)، مبانی کلامی اجتهاد در برداشت از قرآن، قم: موسسه فرهنگی خانه خرد.

1. http://ziaud-dinsardar.com/ziauddin-sardar-biography (آخرین دسترسی 13/2/2018)

2. Sardar Ziauddi , (2003) , Islam, Postmodernism and Other Futures:  A Ziauddin Sardar Reader, Eds with Sohail Inayatullah and Gail Boxwell ،  Pluto Press،  LONDON • STERLING, VIRGINIA.

3. ____________, (2006), How Do You Know? Reading Ziauddin Sardar on Islam, Science and Cultural Relations, Introduced and edited by Ehsan Masood, London: Pluto Press

4. ____________, (2007), What Do MUSLIMS Believe? The Roots and Realities of Modern Islam, New York: Walker Publishing Company, Inc.

5. ___________, (2011), Reading the Qur’an: The Contemporary Relevance of the Sacred Text of Islam (Oxford: Oxford University Press.

6. ___________, (2012), Desperately Seeking Paradise: Journeys Of a Sceptical Muslim, London: granta books.

7. Ealy D. Steven, (2012), The Qur’an’s Guidance to Readers (through both principle and example) On How to Read the Qur’an. Prepared for “Mysticism and Politics in Voegelin’s Philosophy,” a panel at the Eric Voegelin Society Annual Meeting held in conjunction with the American Political Science Association Annual Meeting, New Orleans, Louisiana, August 30- September 2.

8. Stenberg Leif, (1996), The Islamization of Science: Four Muslim Positions Developing, an Islamic Modernity, Printed by Novapress.