بررسی انتقادی رابطه دین، اخلاق و سیاست در پارادایم «سکولاریزم فلسفی» عادل ضاهر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

چکیده

این نوشتار، در صدد بررسی انتقادی رابطۀ دین با اخلاق و سیاست در پارادایم «سکولاریسم فلسفی» عادل ضاهر، فیلسوف و روشنفکر معاصر عرب است. سکولاریزم فلسفیِ ضاهر، نظریه‌ی فلسفیِ فراتاریخی و فرادینی در موضوع جدایی دین از سیاست و اخلاق و عدم دخالت دین در امور دنیوی و حیات اجتماعی است. ضاهر، معرفت معیاری/عملی را مقدم بر معرفت دینی پنداشته است و مبنای این امر را استقلال عقل آدمی می‌داند. اولویت و سبقت عقل بر نقل (عقل‌گرایی)، خودمختاری، تقدم اخلاق بر دین و به‌ تبع آن معرفت اخلاقی بر معرفت دینی، اولویت معرفت‌شناسی بر معرفت دینی در حیات اجتماعی و سیاسی، از جمله مبانی و شالوده‌های نظام فکری_فلسفی ضاهر در پارادایم سکولاریسم فلسفی هستند. در این نظریه‌ از دو نوع سکولاریسم سخن رفته است: سکولاریسم متصلّب و سکولاریسم منعطف، اوّلی فلسفی و دوّمی تاریخی است. سکولاریسم فلسفی بر دو پایۀ تحلیل مفاهیم و معرفت‌شناسی استوار است که تبیین آن‌ها در فهم سکولاریسم فلسفی راه‌گشاست. روش‌شناسی ضاهر، عقلی و هدف از نظریۀ سکولاریزم فلسفی، مقابله با پارادایم «اسلام‌گرایی» است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Study of Relationship Between Religion, Ethics and Politics in the Paradigm of "Philosophical Secularism" by Adel Dahir

نویسنده [English]

  • Mohammad Hanif Taheri
چکیده [English]

This paper seeks to critically examine the religion's relationship with ethics and politics in the paradigm of "philosophical secularism" by Adel Dahir, a contemporary Arab philosopher and intellectual. The philosophical secularism of Dehir is a philosophical, meta-historical and meta-religious theory about the separation of religion from politics and ethics and nonintervention of religion in worldly affairs and social life. Considering independence of human intellect, Dahir has given priority to normative-practical knowledge over the religious knowledge. The principles and foundations of Dahir's intellectual-philosophical system in the paradigm of philosophical secularism include priority and supremacy of reason on religious sources (rationalism), autonomy, the priority of morality on religion, and, consequently, ethical knowledge on religious knowledge, and priority of epistemology on religious knowledge in social and political life. In this theory, there are two types of secularism: sclerotic secularism and flexible secularism, the first is philosophical and the latter is historical. Philosophical secularism is based on two principles including the analysis of concepts and epistemology, which their explanation paves the way for understanding of philosophical secularism. Daher's methodology is rational, and philosophical secularism aims to counter the paradigm of "Islamism."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophical Secularism
  • religion
  • politics
  • ethics
  • Islamism
  • Rationalism
  • epistemology
  • Adel Daher