بررسی انتقادی اندیشه اجتماعی جلال آل احمد مبتنی بر ادوار روشنفکری ایران

نویسنده

چکیده

جلال آل‌احمد یکی از مهمترین روشنفکران معاصر است که آراء او محل رجوع اندیشمندان و محققان علوم انسانی است. مسئله اصلی این مقاله واکاوی اندیشه اجتماعی آل احمد مبتنی بر ادوار روشنفکری ایران و ارزیابی منتقدانه آن است. بدین منظور با بررسی ادوار روشنفکری آل احمد و تبیین بازتاب این ادوار در آثار او، ارزیابی منتقدانه‌ای از اندیشه اجتماعی آل احمد صورت گرفته است. دوره‌ی حماسه، دوره تراژدی و دوره افول، سه مرحله‌ای هستند که روشنفکری آل احمد را در بر می‌گیرد اما در ادامه آل احمد بر خلاف روشنفکران معاصر خود، به سنت معنوی تشیع پیوست که با حرکتی انقلابی، حرکت تمدنی نوینی را آغاز کرده بودند. انتشار غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران و توجه نسبت به مفاهیم و معانی دینی و اسلامی، نشان دهنده وقوع یک تحول عمیق در اندیشه‌های جلال در این دوران است که موجب بازگشت او به گذشته و هویت تاریخی‌اش می‌گردد با این حال بازخوانی سنت دینی با معیار قرار دادن علم غربی، عدالت خواهی سوسیالیستی، سنجش عملکرد روحانیت شیعی با عقلانیت مدرن و ایمان گرایی به جای شریعت‌گرایی مهمترین اشکالاتی هستند که بر اندیشه اجتماعی جلال آل احمد وارد می‌شوند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Study on Jalal Al-e-Ahmad’s Social Though

نویسنده [English]

  • Hossein Haj Mohammadi
چکیده [English]

Jalal Al-e-Ahmad is one of the contemporary Iranian intellectuals whose views are as a reference for thinkers and researchers working in different fields of humanities. This paper tries to explore and criticize his social thought based on the periods of Iran’s contemporary intellectualism. To get to this purpose through studying Al-e-Ahmad’s periods of intellectualism and explaining these periods in his works, a critical evaluation has been carried out. Al-e-Ahmad’s periods of life as an intellectual consist of: epic ,tragedy and failure periods as the three periods of Al-e-Ahmad’s intellectualism .Although later on Al-e-Ahmad, unlike his other contemporary intellectuals who didn’t have religious belongings , joined the spiritual tradition of Shiism which had started a new civilizational approach through a revolutionary movement . Publishing two books Qarbzadegi( westernization) and Dar Khedmat Va Khiyanat-e Roshanfekran(About Betrayal and Services of Intellectuals)and his tendency towards the religious concept shows a deep change in Al-e Ahmad’s thoughts in this era which made him return to his real identity .However some critiques have been given to social thought of Al-e Ahmad such as: re-reading of religious tradition benefiting from western criteria ,socialistic justice, evaluation of Shia clerical system on the basis of modern rationality and believing in faith instead of Shariah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-e Ahmad
  • Social Though
  • Contemporary Thought
  • Periods of Intellectualism